Καταδυτικoς Τουρισμoς
Αναφορά στην σελίδα lerosisland.gr
Κατάδυση στη Λέρο
Η Λέρος μετά τη Νορμανδία κρύβει στη θάλασσα της τα περισσότερα εν ζωή ναυάγια στον κόσμο! Εκτός των άλλων η «Ποσειδωνία» της χαρακτηρίζεται από τις πιο πλούσιες στη Μεσόγειο. Ανακαλύψτε ένα απίστευτο θαλάσσιο Μουσείο που σε ταξιδεύει σε άλλη εποχή, υπό την καθοδήγηση επαγγελματία δύτη. Η Λέρος διαθέτει σημαντικές δυνατότητες για την ανάδειξη του νησιού σε ένα πολύ ιδιαίτερο προορισμό καταδυτικού τουρισμού. Κάποια απ τα οποία αναφέρουμε παρακάτω. Ωστόσο θα πρέπει να γνωρίζετε ότι η κατάδυση επιτρέπεται μόνο σε ειδικά οριοθετημένες περιοχές. Οι περιοχές αυτές είναι μοναδικές παγκοσμίως.
Μια μεγάλη βουτιά στην ιστορία…
Πρώτη βουτιά, ένα γερμανικό αποβατικό τύπου «Η». Ο Γερμανικός στρατός ήθελε να κόψει το νησί στα δυο έτσι ένας στολίσκος από αποβατικά ξεκίνησε από την Κάλυμνο να κάνει απόβαση σε τρία σημεία ,ένα από αυτά μετέφερε το ΙΙΙ/440ο τάγμα γρεναδιέρων . Η πυροβολαρχία 899 από το Πλειοδότη άνοιξε πυρ και μια οβίδα κτύπησε το πηδάλιο.
Ακυβέρνητο πλέον έκανε κύκλους στη νήσο Στρογγυλή προσκρούοντας επανειλημμένως στα βράχια ,έγιναν εκρήξεις των πολεμοφοδίων που είχε και ξέσπασε πυρκαγιά με αποτέλεσμα να βουλιάξει. Οι επιζήσαντες 35 Γερμανοί κρύφτηκαν στην νότια μεριά της νήσου όπου και μετά από δυο μέρες ταλαιπωρημένοι πλέον πιάστηκαν αιχμάλωτοι από τους Ιταλούς. Το βάθος είναι μέχρι 20 μετρά με καλή ορατότητα, σε πολλά σημεία βλέπεις ακόμα τον φορητό εξοπλισμό , το αποβατικό είναι κομμένο στη μέση από την έκρηξη.
Η επόμενη βουτιά στο Παρθένι, και συγκεκριμένα στο ακρωτήριο Κοραής. Μια Ελληνική φορτηγίδα που είχαν επιτάξει οι Ιταλοί, και την χρησιμοποιούσαν για να σέρνει το ανθυποβρυχιακό δίχτυ, Είχαν αφαιρέσει την προπέλα(για να μην μπλέκεται στο δίχτυ) και της μηχανές του πλοίου, και η κίνηση γινόταν με δυο μοτέρ που είχαν τοποθετήσει στη πλώρη και πρύμνη. Το ναυάγιο είναι δίπλα σε ιχθυοκαλλιέργεια οπότε και η ορατότητα ήταν περιορισμένη, αλλά αυτό δεν μας στάθηκε καθόλου εμπόδιο στη βουτιά μας. Την περίοδο του βομβαρδισμού του νησιού από τους Γερμανούς χτυπήθηκε και το πλοίο με τορπίλη η τρύπα που είναι εμφανής λίγο μπροστά από την γέφυρα μαρτυρά το μέγεθος της έκρηξης.
Η επόμενη βουτιά μας είναι στην είσοδο για το λιμάνι του Λακκιού. Πριν ακόμα από τον πόλεμο οι Ιταλοί οχύρωναν το νησί με παράκτια πυροβόλα και ανθυποβρυχιακά δίχτυα, στην είσοδο για το φυσικό λιμάνι του Λακκιού τοποθέτησαν ανθυποβρυχιακό δίχτυ σε τρία επίπεδα , συνδεδεμένο από τα βράχια με αλυσίδες και τις γνωστές βαρέλες. Με το που αφήνουμε την επιφάνεια φαίνονται τα πρώτα κομμάτια από το δίχτυ, μαζεμένο πλέον σε ¨μπάλες¨, όσο μεγάλωνε το βάθος φαίνονταν καλύτερα και ο μεγαλύτερος όγκος από τα μεταλλικά δίχτυα. Στη συνεχεία της βουτιάς έχουμε και ευχάριστες εκπλήξεις από μια παρέα σκάρους και ένα ροφό που έκανε την πρωινή βόλτα του.
Οι επόμενες βουτιές μας, στο Μπλεφούτι στην άτρακτο ενός βομβαρδιστικού Ηenkell 111, σε βάθος 16-18 μέτρα.
Έναν τοίχο στην περιοχή κάτω Ζύμη με μέγιστο βάθος τα -30 μέτρα.
Βουτιές με μεγάλη ορατότητα, καθαρά γαλανά νερά και με πολλή μικροζωη που δεν θα αφήσει ασυγκίνητους τους φίλους της φωτογραφίας!
Μα εμείς περιμένουμε μια συγκεκριμένη βουτιά μέσα στο λιμάνι, μια βουτιά με ιδιαίτερο ιστορικό ενδιαφέρον, στο θρυλικό Αντιτορπιλικό Βασ. Όλγα.
H ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΩΝ ΝΑΥΑΓΙΩΝ:
- Γερμανικό Αποβατικό σκάφος τύπου H:
Βυθίστηκε τον Νοέμβριο του 1943 δεχόμενος πυρά από την πυροβολαρχία PL 888 του ύψωματος Μπλεφούτι. Βυθίστηκε Β.Α. της βραχονησίδας Στρογγυλή. Το ναυάγιο βρίσκεται σε βάθος από 12 εώς 20 μέτρα.
- Φορτηγό πλοίο ΒΔ του ακρωτηρίου Κοραή:
Το πλοίο μετασκευάστηκε για να σέρνει από τη μια άκρη εώς την άλλη το ανθυποβριχιακό μεταλλικό δίχτυ και να ασφαλίζει τον κόλπο στο Παρθένι ελέγχοντας το ανατολικό άνοιγμα μεταξύ ακρωτηρίου Κοραή και βραχονησίδας Αρχαγγέλου. Βυθίστηκε από τορπίλη γερμανικού αεροσκάφους. Το ναυάγιο βρίσκεται σε βάθος από 34 εώς 43 μέτρα.
- Φορτηγίδα τεχνικής υποστήριξης του ανθυποβριχιακού διχτυού:
Βρίσκεται σε βάθος 38 μέτρων στον κόλπο του Παρθενιού.
- Αεροσκάφος JU 52:
Το αεροσκάφος είναι τρικινητήριο με μήκους ατράκτου 18,90 μέτρα και άνοιγμα φτερων 29 μέτρα. Το αεροπλάνο μετέφερε γερμανούς αλεξιπτωτιστές και χτυπήθηκε μετά την ρίψη τους στο ύψωμα Ραχης. Προσθαλασσώθηκε Β.Α. της Λέρου και βρίσκεται σε βάθος 48 μέτρων
- Heinkel 111:
Βρίσκεται βυθισμένο Β.Δ. του κόλπου Μπλεφούτι σε βάθος 16 μέτρων. Μεταφέρθηκε παρασυρόμενο από δίχτυα αλιευτικού σκάφους.
- Ανθυποβρυχιακό δίχτυ ακρωτηρίου Κατσουνίου:
Προστάτευε τον κόλπο του Λακκιού. Ήταν συνδεδεμένο και στα δυο άκρα της εισόδου του κόλπου και η βύθιση του για την είσοδο και έξοδο πλωτών μέσων γινόταν με μηχανικό βίντσι που βρισκόταν στο βόρειο άκρο. Εντοπίζεται από το βάθος των 14 μέτρων εώς 55 που είναι και το βαθύτερο σημείο του κόλπου.
- Σπηλιά βραχονησίδας Πηγανούσα:
Βρίσκεται σε βάθος 16 μέτρων με έντονη την βιοποικιλότητα της περιοχής στα τοιχώματα της.
- Αεροσκάφος Arado:
Βρίσκεται ανατολικά του ακρωτηρίου Μαύρους Κάβους σε βάθος 20 μέτρων και μεταφέρθηκε στο σημείο παρασυρόμενο από δίχτυα αλιευτικού σκάφους.
Πηγή: www.lerosisland.gr